YENİ KONKORDATO HÜKÜMLERİ
- 2 Beğeni
- 20/11/2018
7101 sayılı İcra ve İflas Kanunu ve Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun 28.02.2018 tarihinde kabul edilerek ve 15.03.2018 tarih ve 30361 sayılı Resmi Gazetede yayınlanarak yürürlüğe girmiştir.
Toplam 67 maddeden oluşan yasa değişikliği ile İflasın ertelenmesi kurumunun yaşanan yargılama sorunları nedeniyle tamamıyla yürürlükten kaldırılması ve bunun yerine alacaklılar ile borçlunun bir müzakere sonrasında anlaşmaları ve bu anlaşmanın mahkemece tasdiki esasına dayanan konkordato kurumunun, daha etkin ve aktif bir şekilde kullanılmasının ticari ve sosyal hayat bakımından bir ihtiyaç olarak görülmesi üzerine, kanuni düzenlemesine gidilmiştir.
KONKORDATO TALEBİ (m.285)
Borçlarının vadesi geldiği halde ödeyemeyen veya vadesinde ödeyememe tehlikesi altında bulunan herhangi bir borçlu, vade verilmek veya tenzilat yapılmak suretiyle borçlarının ödeyebilmek veya muhtemel bir iflâstan kurtulmak için konkordato talep edebilir( m.285). İflâs talebinde bulunabilecek alacaklılardan birisi de gerekçeli bir dilekçeyle borçlu hakkında konkordato işlemlerinin başlatılmasını isteyebilir.
Konkordato talebinde bulunulabilecek yetkili ve görevli mahkeme:
• İflâsa tabi borçlu için borçlunun muamele merkezinin bulunduğu yer asliye ticaret mahkemesi
• İflâs tabi olmayan borçlu için yerleşim yerindeki asliye ticaret mahkemesidir.
GEÇİCİ MÜHLET ( m.287)
Mahkeme konkordato talebi üzerine 286. maddede aranan belgelerin eksiksiz olduğunu tespit ederse, geçici mühlet kararı verir ve borçlunun malvarlığının muhafazası için gerekli gördüğü bütün tedbirleri alır. Konkordato talebi alacaklılardan birisi tarafından talep edilmişse, borçlunun 286. maddede gösterilen belgeleri sunması için süre verilir ve süresi içinde bu belgeler sunulursa, geçici mühlet kararı verir. Bu durumda gerekli masraf alacaklıdan alınır. Bu belge ve kayıtlar süresi içinde mahkemeye sunulamazsa, mühlet verilmez ve konkordato talebi reddedilir.
Geçici mühlet kararı ile birlikte konkordatonun başarıya ulaşmasının mümkün olup olmayacağının tespit için "geçici konkordato komiseri" görevlendirir.
Geçici mühlet üç aydır. Bu süre dolmadan borçlunun veya komiserin talebi üzerine geçici mühlet en fazla iki ay daha uzatılabilir. Böylelikle geçici mühlet beş ayı geçemez.
Geçici mühlet talebinin kabulü, geçici komiser görevlendirilmesi ve geçici mühletin uzatılması ve tedbirlere ilişkin kararlara karşı kanun yoluna başvurulamaz.
Geçici mühletin ilânı , bildirimi ve sonuçları ( m.288)
Geçici mühlet kararı ticaret sicili gazetesinde ve Basın ilan Kurumunun resmi ilan portalında ilân olunur ve derhal tapu müdürlüğüne, ticaret sicili müdürlüğüne, vergi dairesine, gümrük ve posta dairelerine, Türkiye Bankalar Birliğine, Türkiye Katılım Bankaları Birliğine, mahalli ticaret odalarına, sanayi odalarına, taşınır kıymet borsalarına, Sermaye Piyasası Kuruluna ve diğer lazım gelen yerlere bildirilir. İlanda ayrıca alacaklıların ilandan itibaren yedi günlük kesin süre içinde dilekçeyle itiraz ederek konkordato mühleti verilmesini gerektiren bir hal bulunmadığını delilleriyle birlikte ileri sürebilecekleri ve bu çerçevede mahkemeden konkordato talebinin reddini isteyebilecekleri bildirilir.
Geçici mühlet, kesin mühletin sonuçlarını doğurur.Kesin mühletin borçlu bakımından sonuçlarını düzenleyen 297.madde geçici mühlet için de uygulanır.
KESİN MÜHLET (m.289)
Mahkeme, kesin mühlet hakkındaki kararını geçici mühlet içinde verir. Kesin mühlet hakkında bir karar verilebilmesi için, mahkeme borçluyu ve varsa konkordato talep eden alacaklıyı duruşmaya davet eder. Geçici komiser, duruşmadan önce yazılı raporunu sunar ve mahkemece gerekli görülürse, beyanı alınmak üzere duruşmada hazır bulunur.
Konkordatonun başarıya ulaşmasının mümkün olduğunun anlaşılması hâlinde borçluya bir yıllık kesin mühlet verilir.Güçlük arz eden özel durumlarda kesin mühlet, komiserin bu durumu açıklayan gerekçeli raporu ve talebi üzerine mahkemece altı aya kadar uzatılabilir. Borçlu da bu fıkra uyarınca uzatma talebinde bulunabilir; bu takdirde komiserin de görüşü alınır. Her iki hâlde de uzatma talebi kesin mühletin sonra ermesinden önce yapılır ve uzatma kararı vermeden önce, varsa alacaklılar kurulunun da görüşü alınır.
Kesin mühlet verilmesine, kesin mühletin uzatılmasına ve kesin mühletin kaldırılarak konkordato talebinin reddine ilişkin kararlar, 288 inci madde uyarınca ilân edilir ve ilgili yerlere bildirilir.”
Kesin Mühletin Sonuçları
1-Alacaklılar Bakımından (m. 294-295)
✓ Borçlu aleyhine hiçbir takip yapılamaz ve evvelce başlamış takipler durur.
✓ İhtiyatî tedbir ve ihtiyatî haciz kararları uygulanmaz.
✓ Bir takip muamelesi ile kesilebilen zamanaşımı ve hak düşüren müddetler işlemez.
✓ Rehinle temin edilmemiş her türlü alacağa faiz işlemesi durur.
✓ Mühlet sırasında rehinle temin edilmiş alacaklar nedeniyle rehnin paraya çevrilmesi yoluyla takip başlatılabilir veya başlamış olan takiplere devam edilebilir muhafaza tedbirleri alınamaz ve rehinli malın satışı gerçekleştirilemez (m. 295).
✓ Konusu para olmayan alacaklar, alacaklı tarafından, ona eşit kıymette para alacağına çevrilerek komisere bildirilir. Şu kadar ki borçlu, komiserin onayıyla taahhüdün aynen ifasını üstlenmekte serbesttir.
2-Borçlu Bakımından (m. 297)
Borçlu, mahkemenin izni dışında mühlet kararından itibaren;
✓ rehin tesis edemez,
✓ kefil olamaz,
✓ taşınmaz ve işletmenin devamlı tesisatını kısmen dahi olsa devredemez,
✓ takyit edemez ve ivazsız tasarruflarda bulunamaz. Aksi hâlde yapılan işlemler hükümsüzdür.
3-Sözleşmeler bakımından (m.296)
✓ Sözleşmenin karşı tarafının konkordato projesinden etkilenip etkilenmediğine bakılmaksızın, borçlunun taraf olduğu ve işletmesinin faaliyetinin devamı için önem arz eden sözleşmelerde yer alıp da borçlunun konkordato talebinde bulunmasının sözleşmeye aykırılık teşkil edeceğine, haklı fesih sebebi sayılacağına yahut borcu muaccel hâle getireceğine ilişkin hükümler, borçlunun konkordato yoluna başvurması durumunda uygulanmaz.
✓ Sözleşmede bu yönde bir hüküm bulunmasa dahi sözleşme, borçlunun konkordatoya başvurduğu gerekçesiyle sona erdirilemez.
✓ Borçlu, tarafı olduğu ve konkordatonun amacına ulaşmasını engelleyen sürekli borç ilişkilerini, komiserin uygun görüşü ve mahkemenin onayıyla herhangi bir zamanda sona erecek şekilde feshedebilir. Bu çerçevede ödenmesi gereken tazminat, konkordato projesine tabi olur. Hizmet sözleşmelerinin feshine ilişkin özel hükümler saklıdır.
4-Kesin mühletin rehinli alacaklar bakımından sonuçları (m.295)
✓Mühlet sırasında rehinli alacaklar bakımından rehnin paraya çevrilmesi yolu ile takip başlatılabilir ve başlamış olan takiplere de devam edilebilir. Ancak takip nedeniyle muhafaza tedbiri alınamaz ve rehnin satışı talep edilemez.
Kesin Mühletin Kaldırılması (m. 291-292)
1-Borçlunun Malî Durumunun Düzelmesi Nedeniyle Kesin Mühletin Kaldırılması (m. 291)
Komiserin yazılı raporuyla iyileşmenin mahkemeye bildirilmesi üzerine mühlet mahkemece resen kaldırılır ve 288. madde uyarınca ilân edilerek ilgili yerlere bildirilir.
2-Kesin Mühlet İçinde Konkordato Talebinin Reddi İle İflâsın Açılması
İflâsa tabi borçlu bakımından m. 292/I, İflâsa tabi olmayan borçlu bakımından: m. 292/II, m. 292/I, (b) ve (c) bentlerindeki hâllerin kesin mühletin verilmesinden sonra gerçekleşmesi durumunda kesin mühlet içinde konkordato talebinin redddi ile iflasın açılmasına karar verilir.
KONKORDATONUN MAHKEMEDE İNCELENMESİ (m.304)
Komiserin gerekçeli raporunu ve dosyayı tevdi alan mahkeme, konkordato hakkında karar vermek üzere yargılamaya başlar. Mahkeme, komiseri dinledikten sonra kısa bir zamanda ve her hâlde kesin mühlet içinde kararını vermek zorundadır. Karar vermek için tayin olunan duruşma günü, 288 inci madde uyarınca ilân edilir. İtiraz edenlerin, itiraz sebeplerini duruşma gününden en az üç gün önce yazılı olarak bildirmek kaydıyla duruşmada hazır bulunabilecekleri de ilâna yazılır.
Konkordato hakkında yapılan yargılamada kesin mühlet içinde bir karar verilemeyeceği anlaşılırsa; mahkeme, gerekli görürse komiserden gerekçeli bir rapor da alarak, karar verilinceye kadar mühlet hükümlerinin devamına karar verebilir. Bu süre altı aydan fazla olamaz.
Konkordatonun tasdiki kararı, kapsamı ve ilânı ( m.306)
Konkordatonun tasdiki kararında alacaklıların hangi ölçüde alacaklarından vazgeçtiği ve borçlunun borçlarını hangi takvim çerçevesinde ödeyeceği belirtilir. Kararda, tasdik edilen konkordatonun yerine getirilmesini sağlamak için gerekli gözetim, yönetim ve tasfiye tedbirlerini almakla görevli bir kayyım tayin edilebilir. Bu takdirde kayyım, borçlunun işletmesinin durumu ve proje uyarınca borçlarını ödeme kabiliyetini muhafaza edip etmediği konusunda iki ayda bir tasdik kararını veren mahkemeye rapor verir; alacaklılar bu raporu inceleyebilirler. Tasdik kararı mahkemece, 288 inci madde uyarınca ilân olunur ve ilgili yerlere bildirilir.
Konkordatonun tasdik edilmemesi ve borçlunun iflâsı (m.308)
Konkordato tasdik edilmezse mahkeme konkordato talebinin reddine karar verir ve bu karar 288 inci madde uyarınca ilân edilerek ilgili yerlere bildirilir. Borçlunun iflâsa tabi şahıslardan olması ve doğrudan doğruya iflâs sebeplerinden birinin mevcut olması hâlinde mahkeme, borçlunun iflâsına resen karar verir.”
KANUN YOLLARI ( m.309)
Kesin mühlet talebinin kabulü ile mühletin kaldırılması talebinin reddine ilişkin kararlara karşı kanun yoluna başvurulamaz.
Kesin mühlet talebinin değerlendirilmesi sonunda, hakkında iflâs kararı verilmeyen borçlunun konkordato talebinin reddine karar verilirse, borçlu veya konkordato talep eden alacaklı kararın tebliğinden itibaren on gün içinde istinaf yoluna başvurabilir. Bölge adliye mahkemesinin kararı kesindir. Bölge adliye mahkemesi ilk derece mahkemesin kararını kaldırarak mühlet kararı verdiği takdirde dosya, komiserin de görevlendirilmesi dahil olmak üzere müteakip işlemleri yürütmesi için ilk derece mahkemesine gönderilir. Mahkemenin veya bölge adliye mahkemesinin konkordato talebinin reddiyle birlikte borçlunun iflâsına karar verdiği hallerde 164. madde hükmü uygulanır.
- Paylaş:
- Beğen